Timisoara

5 semne care anunță deficiența vitaminei B12

5 semne care anunță deficiența vitaminei B12

Detalii stire

Categorie
Stiri sanatate
Modificat
acum 3 luni si 1 saptamana
Apartine de
DWF
Vizualizari
244

Voteaza & Distribuie

Prezentare stire

Vitamina B12, sau cobalamina, este o vitamină solubilă în apă care joacă un rol important în organism. Pentru că nu poate fi sintetizată în corp, trebuie asigurată printr-o alimentație echilibrată. Un adult are nevoie zilnic de 3-4 micrograme de vitamina B12. De unde o procurăm, de ce este atât de importantă și cum recunoaștem un deficit?

Roluri în organism

Vitamina B12 are mai multe funcții importante în organism. De aceea, nu ne putem lipsi de această vitamină. Iată care sunt beneficiile aduse de vitamina B12:

  • Ajută la formarea celulelor roșii ale sângelui, la nivelul măduvei osoase, care transportă oxigenul către țesuturi. Un aport insuficient de vitamina B12 afectează producția de celule roșii și forma acestora. Celulele cresc în dimensiuni și devin mai ovale, fapt care afectează deplasarea acestora din măduvă în restul corpului și transportul oxigenului. Acest lucru provoacă dezvoltarea anemiei megaloblastice, o afecțiune care provoacă o stare de slăbiciune
  • Susține teaca de mielină a neuronilor, un strat care intră în structura acestora. Așadar, această vitamină menține sănătatea sistemului nervos și previne degenerarea neuronilor, scăzând riscul de pierdere a memoriei și de demență
  • Ajută la formarea și la reglarea ADN-ului
  • Bun pentru dezvoltarea creierului fătului și prevenirea defectelor la naștere
  • Reduce riscul de dezvoltare a degenerescenței maculare legate de vârstă
  • Menține sănătatea oaselor

Surse alimentare

Vitamina B12 se găsește, în mod natural, exclusiv în produsele de origine animală:
  • Organe, mai ales ficat de vită
  • Carne
  • Pește
  • Scoici
  • Ouă
  • Lapte
  • Brânzeturi
  • Iaurt

Cu toate acestea, vitamina B12 poate fi prezentă și în unele produse fortifiate cu vitamine, cum ar fi cerealele pentru micul dejun sau laptele de soia.

Deficiența de B12


Deficiența de B12 nu apare brusc. Corpul este capabil să stocheze rezerve de vitamina B12 până la 4 ani. Așadar, este nevoie de o perioadă lungă de timp pentru a dezvolta o astfel de deficiență. Însă de ce apare și cum se manifestă?

Persoane predispuse

Deficiența de B12 poate apărea la:
  • Persoanele vegane care nu iau, suplimentar, vitamina B12, inclusiv mame vegane care alăptează și copiii acestora
  • Persoanele care au suferit operații chirurgicale asupra sistemului digestiv, prin care s-a îndepărtat o parte din acesta. Îndepărtarea chirurgicală a ileonului distal, la nivelul căruia se absoarbe această vitamină, duce la dezvoltarea unei malabsorbții
  • Persoanele cu afecțiuni digestive, precum boala Crohn sau boala celiacă
  • Vârstnicii cu gastrită atrofică, la care secreția acidului clorhidric este redusă, fapt ce duce la malabsorbția vitaminei B12
  • Persoane cu anemie pernicioasă, cărora le lipsește factorul intrinsec Castle, de care vitamina B12 are nevoie pentru a putea fi absorbită

Semne ale deficienței de B12


1. Paloare
În lipsa vitaminei B12, pielea devine palidă, capătă o tentă gălbuie, iar zona din jurul ochilor, mai albicioasă. Deficitul de B12 scade producția de celule roșii și provoacă un exces de bilirubină. Acest lucru explică modificarea nuanței pielii.

2. Oboseală
Deficitul de B12 te face să te simți mai slăbit sau chiar epuizat. Întrucât cantitatea de celule roșii din sânge este mai mică, scade și cantitatea de oxigen care ajunge la țesuturi. Astfel, procesele din corp sunt îngreunate, iar organismul este suprasolicitat.

3. Amețeală
Scăderea cantității de oxigen la nivelul creierului poate provoca amețeli sau vertij.

4. Senzația de furnicături sau ace
Pe termen lung, deficitul de B12 afectează teaca de mielină a neuronilor. Aceasta are rolul de a proteja neuronii și de facilita transmiterea impulsurilor electrice. Distrugerea tecii de mielină duce la afectarea senzațiilor. Astfel, poate apărea o senzație de amorțeală sau de înțepături la nivelul membrelor.

5. Dificultăți în coordonare
Deteriorarea celulelor nervoase nu afectează doar receptarea informației de la exterior (senzațiile), ci și transmiterea informației de la creier către sistemul locomotor. Așadar, pot apărea dificultăți de mers și coordonare.

Așadar, deficitul de B12 poate fi periculos pentru sănătate. De aceea, este important să mergi la medic, atunci când apar manifestări suspecte.

Sursa foto: pexels.com/photo/beef-chopping-board-fillet-food-618775/