Timisoara

Concert simfonic sub bagheta maestrului Yun Hyun Jin

Detalii articol

Categorie
Articole arta / cultura
Modificat
acum 3 saptamani si 6 zile
Apartine de
Filarmonica Banatul
Vizualizari
1084

Voteaza & Distribuie

Prezentare articol

Maestrul Yun Hyun Jin va dirija concertul simfonic din ultima zi a lunii ianuarie. Programul ales este Uvertura la Opera „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart, Concertul pentru violă şi orchestră în re major de Franz Anton Hoffmeister şi Simfonia nr.104 în re major de Joseph Haydn.

Scrisă într-o singură seară, uvertura poate fi recunoscută ca fiind aparţinătoare operei pentru că are câteva elemente muzicale comune cu aceasta. Chiar începutul, cu acordurile sale ameninţătoare, care anunţă tragicul sfârşit al cuceritorului de inimi, îl vom regăsi în operă spre sfârşitul actului II, când statuia—fantomă a Comandorului, ucis de Don Giovanni, apare să răzbune crima asupra sa şi crimele figurate săvârşite asupra inimilor înşelate. Premiera operei a avut loc la Praga, (la 19 octombrie 1787) unde cu un an înainte Mozart şi libretistul său, Lorenzo da Ponte, au avut un imens succes cu opera Nunta lui Figaro.

Compozitor şi editor german, Hoffmeister s-a născut în Rottenburg am Neckar la 12 mai 1754. Azi, reputaţia sa se datorează activităţii sale de editor de muzică; mulţi compozitori din vremea sa şi-au văzut tipărite lucrările datorită lui. În vremea sa însă, el era foarte respectat de către muzicieni datorită activităţii de compozitor. A scris 8 opere, peste 50 de simfonii, multe concerte instrumentale, muzică de cameră şi o întreagă colecţie de cântece vocale. Concertul pe care-l va interpreta violistul Ladislau Cristian Andriş, în concertul de vineri, nu a fost publicat, astfel existând doar o singură sursă ca proprietar, violistul Joseph Schubert, de la Orchestra de Curte din Dresda. Dacă acest violist nu avea copia concertului, această lucrare ar fi fost iremediabil pierdută. Ascultând concertul, vom putea aprecia că multe alte pagini muzicale ale lui Hoffmeister ar fi de o calitate ridicată, prin extensie, că în multe colţuri ale centrelor muzicale există un repertoriu de calitate al secolului XVIII, necunoscut încă.

Cele două perioade cât a stat la Londra i-au prilejuit lui Haydn compunerea a 12 simfonii, acestea primind numele de londonezele. Publicul din Anglia l-a adulat, a fost în atenţia societăţilor celor mai alese, i s-au adus mereu omagii publice şi a fost remunerat cu generozitate. În aceste circumstanţe se înţelege că aceste ultime simfonii ale creaţiei sale sunt modele de arhitectură muzicală, de fantezie inepuizabilă şi de mare expresivitate melodică. Ultima simfonie, pe care o vom asculta la finalul concertului simfonic, a avut premiera în Teatrul Regelui din Londra, la 4 mai 1795, sub conducerea lui Haydn. A fost un succes imens. Haydn era mulţumit şi datorită onorariului. Scria în jurnalul său — „am primit 4000 de guldeni pentru seara aceasta, lucru posibil doar în Anglia”. După întoarcerea la Viena nu a mai scris nicio simfonie, doar mise pentru serviciul religios. Impresionat de imnul naţional englezesc, el a decis ca şi Austria să aibă ceva echivalent, astfel încât pe textul poetului Leopold Haschka a compus imnul naţional pentru Austria, cu aceeaşi denumire ca cel englezesc, doar că în loc de King era scris Franz den Kaiser. Găsim mai apoi că în acelaşi an a folosit tema în cvartetul său nr.3 op.76. Datorită acestei utilizări lucrarea de muzică de cameră a fost supraintitulată — Cvartetul Imperial.

Filtre articol

Perioada: Astazi, Saptamana curenta, Luna curenta