Timisoara

Festivalul de muzica Româno-American

Detalii

Categorie
Festivaluri
Modificat
acum 4 luni si 1 saptamana
Vizualizari
95

Voteaza & Distribuie

Descriere

FESTIVALUL DE MUZICĂ ROMÂNO-AMERICAN

Marti, 27 martie, 2018, ora 18

Sala Orpheum, Facultatea de Muzică

RECITALCAMERAL

ZHIHUA TANG (SUA) - pian
WILLIAM HAAPANIEMI (SUA) - vioară

W.A. MOZART Sonata în Re Major, K. 576
FREDERIC CHOPIN Barcarolla, Op. 60
Balada No. 4 in Fa minor, Op. 52
AARON COPLANDSonata pentruvioară şi pian
JIANZHONG WANG Nor colorat fugărind luna

Miercuri, 28 martie, 2018, ora 19

Sala Capitol
RECITAL CAMERAL
SHERYL HWANGBO (SUA) – vioară, HEIDI HAN (SUA) - vioară,
WILLIAM HAAPANIEMI (SUA) -vioară-violă, DAVID LEDOUX (SUA)- violoncel,
ZHIHUA TANG (SUA) -pian

LEONARD BERNSTEINTrio cu Pian
AARON COPLAND Sonata pentruvioară şi pian
GEORGE ENESCU Cvintet cu Pian în Re Major

Joi, 29 martie 2018, ora 19
Sala Capitol
CONCERT SIMFONIC

Dirijor: RADU POPA
Soliști: SHERYLHWANGBO (SUA) – vioară
ALEXANDRA GUȚU – violoncel
IULIUS BRUDAŞCĂIconofoniile mistice de primăvară
G. GERSHWINRhapsody in Blue
J. BRAHMSDublu concert pentru vioară și violoncel în la minor, Op. 102

Vineri, 30 martie, 2018, ora 19

Sala Capitol
RECITAL CAMERAL

MARIAN TĂNĂU (SUA) – vioară, HEIDI HAN (SUA), vioară, SHERYL HWANGBO (SUA), vioară, GABRIELA PETRILA - vioară,
WILLIAM HAAPANEMI (SUA) – violă, LUCIAN PETRILA-violă, ALEXANDRA GUTU -violoncel, DAVID LEDOUX (SUA) - violoncel

STEVE REICH Trenuri Diferite cu Pre Inregistrare voci şi cvartete
GEORGE ENESCUOctet for Strings, Op. 7 (1897)


Joi, 29 martie 2018, ora 19
Concertul simfonic din 29 martie se va desfăşura sub egida Festivalului Româno-American şi conţine în program Iconofoniile mistice de primăvară de Iuliu Brudaşcă, „Rapsody in blue” de George Gershwin şi Dublul concert pentru vioară şi violoncel în la minor op.102 de Johannes Brahms.
Timişoreanul Iuliu Brudaşcă este unul din cei doi gemeni ai profesorului Brudaşcă, cel ce ne-a învăţat pe vremuri teorie muzicală la liceul de muzică.
Iconofonie este un termen inventat de Iuliu. Dacă iconografie este arta icoanelor pictate, iconofonie desemnează o icoană sonoră cu un conţinut mistic, sau mitic, cum precizează compozitorul. Probabil că termenul va fi adoptat de dicţionarele academice. Iuliu a compus 12 iconofonii, grupate în patru cicluri, reprezentând anotimpurile. Noi vom asculta iconofoniile de primăvară care conţin Paştele, Înălţarea Domnului şi Întoarcerea Domnului. Din informaţiile compozitorului, Paştele zugrăveşte o panoramă a Ierusalimului, apoi osândirea lui Iisus, patimile sale şi bucuria Învierii, cu prima Sa apariţie în casa ucenicilor Săi.
Gershwin povesteşte în scrierile sale că celebra „Rapsody in blue” s-a născut în tren, pe când zgomotul ritmic al vagonului îl pisa la cap. Dinlăuntrul larmei obsedante a auzit în urechi muzica de la început la sfârşit, a intuit întreaga construcţie a rapsodiei. El precizează că nu temele le-a auzit, probabil le descoperise deja, ci întreaga compoziţie, ca un întreg. Premiera a avut loc într-o după-amiază de februarie a anului 1924. Paul Whiteman şi orchestra sa intitulată Palais Royal Orchestra au interpretat rapsodia într-un concert denumit Un experiment în muzica modernă. A fost un moment care l-a făcut celebru pe Gershwin, a revoluţionat muzica americană şi mai apoi pe cea internaţională. Unii muzicieni, fericiţi că au un compozitor cu adevărat american, au spus că acest om remarcabil a scos o lady din jazz şi a introdus-o în sistemul muzicii culte. Premiera a fost la Aeolian Hall din New York City. Joi seara, solist va fi pianistul Sorin Dogariu.
Concertul pentru vioară, violoncel şi orchestră de Johannes Brahms, a fost compus în vara anului 1887 şi bineînţeles, a fost dedicat prietenului său Josef Joachim. Prima audiţie a concertului a avut loc la Köln, sub conducerea lui Brahms, avându-i ca solişti pe Josef Joachim la vioară şi pe Robert Hausmann la violoncel. Reeditând prin mijloace moderne vechiul concerto grosso pentru mai multe instrumente soliste, Brahms a îmbinat strălucit vechea tradiţie cu factura nouă, corespunzătoare tehnicilor componistice ale vremii sale. Acest concert, în care primează tehnica dezvoltării simfonice, poate fi denumit o simfonie cu două instrumente soliste. Partitura celor două instrumente nu este un comentariu sau o însoţire a parcursului simfonic, ci este o adevărată piatră de încercare, atât prin exigenţele muzicale cât şi datorită dificultăţilor tehnice ale discursului. Sheryl Hwangbo la vioară şi Alexandra Guţu la violoncel, ne vor dezvălui atât frumuseţea acestui dublu concert cât şi calităţile lor de interpreţi.
Mircea Tătaru