Timisoara

Lipsa de somn aduce modificarea greutatii corporale

Detalii

Web
www.laviniabratu.ro
Social links
Categorie
Stil de viata
Modificat
acum 4 luni si 3 saptamani
Vizualizari
847

Voteaza & Distribuie

Descriere

Lipsa de somn aduce modificarea greutății corporale
Ca și în cazul activităților spotive, este foarte bine să ne stabilim obiceiuri și programe regulate, sănătoase, în ritmul nostru de viață. Unul dintre ele se referă la activitatea de odihnă, adică ora la care ne punem în fiecare seară la somn. Ar fi bine să ne dăm silința de a ne culca la aceeași oră și să dormim înainte de ora 23. Minim 7 ore de somn avem nevoie, de preferat chiar 8. Dacă vrem să aducem acestă disciplină în viețile noastre, ar fi bine să începem cu dimineața din ziua următoare: să ne trezim mult mai repede ca de obicei. Aceasta ne va facilita ora de culcare, vom fi mult mai repede în pat în seara următoare.

Dacă stai treaz până noaptea târziu și te prinde frecvent miezul nopții, iar dimineața te trezești greu și te simți obosit, poate că ar fi o idee bună să iei în considerare importanța somnului bun.

Ziua îți vine mereu să ciugulești câte ceva și te simți de mai multe ori pe zi cu un nivel scăzut de energie, iată un alt semn că bioritmul tău nu este tocmai optim și, poate că și alimentația este nefavorabilă tocmai din acest motiv.

Genele noastre sunt deranjate de toate aceste stări enumerate mai sus, iar funcționalitatea lor controlează ritmurile zilnice din creier și din tot organimsul. Ceasul biologic nu funcționează doar în creier, el funcționează și la nivelul fluidelor din organism, la nivelul temperaturii corpului, al consumului de oxigen sau la generarea apetitului. Un ceas bine reglat aduce un ritm firesc corpului, în stare și adaptare. Pe când, atunci când somnul este dereglat, ceasul biologic este afectat și toată funcționalitatea corpului schimbată.

Fred W. Turek, un cercetător în domeniu, a afirmat că noile stadii de cercetare din genetică vorbesc despre exprimările fiziologice ale ceasului biologic, somnul și apetitul, ca fiind interconectate la nivel molecular și la nivel comportamental.

Privarea de somn determină să ne supra-alimentăm, afectând echilibrul dintre doi hormoni asociați cu apetitul, grelina și leptina. Atunci când nu dormim suficient, crește nivelul de grelină, hormon produs de celulele din stomac, despre care se spune că intensifică senzația de foame. Nivelul de leptină produs de celulele adipoase, care ard depozitele de grăsime, scad. Mai mult, prin cercetare s-a demonstrat că persoanele private de somn pofteau în mare măsură în nici un caz la broccolii sau morcovi! Pofteau exact la acele alimente în combinații de zahăr-grăsimi, cu multe calorii goale: dulciuri, paste, prăjituri. Asta se datorează și nivelului crescut de cortizol, hormonul stresului, tocmai datorită stării unui organism care nu se odihnește suficient. Când suntem odihniți, cortizolul scade, iar privarea de somn are efect contrar.

Dr. Van Cauter a raportat că efectele privării de somn asupra metabolismului glucozei sunt similare celor întâlnite la persoanele vărstnice. Astfel, ea a tras concluzia că efectele privării de un somn odihnitor, poate avea efecte nedorite pe termen lung asupra organismului - unul dintre ele, și nu cel din urmă, fiind creșterea în greutate și, posibil, accelerarea îmbătrânirii.
Bibliografie: Dr. Nicholas Perricone, ”Veșnic tânăr”, Lifestyle Publishing, 2012

Autor