Timisoara

Secretul profesional si datele cu caracter personal nu mai sunt o certitudine din cauza unei ordonante de urgenta

Detalii stire

Categorie
Stiri administratie
Modificat
acum 5 ani si 11 luni
Vizualizari
907

Voteaza & Distribuie

Prezentare stire

Romani, ni se pregatește CEVA GRAV!
Secretul profesional și datele cu caracter personal nu mai sunt o certitudine din cauza unei ordonanțe de urgență.
Zilele acestea pe site-ul Ministerului Finanțelor se afla un proiect de ordonanta de urgență privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul procedural fiscal, precum şi pentru reglementarea unor măsuri fiscale. Aceată ordonanță presupune faptul că băncile sunt obligate să facă publice date cu caracter personal. Societatea civilă nu trebuie să rămână indiferentă la faptul că prin această ordonanță se încalcă o serie de drepturi fundamentale garantate de Constituție.
Legile care sunt încălcate cu această ordonanță sunt: legea 58/98 și legea 51/98. În același timp, sunt ignorate articolele 22 si 23 din Constituție.
Legea 58/98 spune, că banca trebuie să păstreze confidențialitatea tuturor tranzacțiilor și a
serviciilor oferite, că personalul băncii nu are dreptul de a folosi fapte care, prezentate publicului ar putea dăuna băncilor sau clienților, dar și că toate persoanele implicate în activitățile bancare trebuie să păstreze secretul profesional. Mai mult, legea spune că informațiile privind sumele depuse sau alte operațiuni pot fi transmise numai reprezentanților legii, în cazul în care persoana în cauză este sub acuzare.
Legea 51/98 prezintă situațiile în care se face excepție de la legea 58/98: (1) Activele
bancare supuse valorificării potrivit prezentei ordonanțe de urgență cuprind: a) creanțe
neperformante; b) bunurile imobile şi mobile, intrate în patrimoniul băncilor ca urmare a
procedurilor de executare silită; c) creanțe comerciale asociate activelor bancare supuse
valorificării. (2) Fac obiectul valorificării, potrivit prezentei ordonanțe de urgență, activele
bancare prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b), existente în sold la data prevăzută în actul
normativ referitor la restructurarea băncii la care statul este acționar majoritar. (3)
Activele bancare supuse valorificării vor fi identificate şi selectate de băncile la care statul
este acționar majoritar, cu avizul Comitetului de coordonare a restructurării. După cum se
observă, aceste excepții nu oferă validitate acestei ordonanțe.
De asemenea, conform articolul 22 din Constituțai României, această ordonanță încalcă
dreptul la viață privată și la intergritate psihică, deoarece datele cu caracter personal
făcute public, reprezintă, în cazul în care sunt făcute publice, un motiv de încălcare a
integrității psihice. În plus, articolul 23 spune că libertatea individuală şi siguranța
persoanei sunt inviolabile,asa incat accesul la conturile bancare poate fi asimilata
perchezitiei neautorizate.
Însă cu ordonanță aceasta se aduc prejudicii atât libertății cât și siguranței cetățenilor ale
căror date sunt făcute publice. În plus se crează un precedent grav pentru alte
reglementari viitoare daca ordonanța trece sub forma ei actuală.
Așadar, cerințele prezentate în ordonanță, precum urmatoarea:
„Instituțiile de credit au obligația să transmită lunar, în mod automat, organelor fiscale din
cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, toate rulajele şi/sau soldurile conturilor
deschise la acestea. Procedura de transmitere a informațiilor se aprobă prin ordin al
ministrului finanțelor publice la propunerea preşedintelui Agenției Naționale de
Administrare Fiscal”, încalcă toate legile și articolele menționate.
De aceea, Academia de Advocacy și Coaliția 52 îndeamnă la luări de poziție din partea unui număr cât mai mare de oameni din toate categoriile vizate.
Indemnul nostru nu încurajează și nu susține acțiunea de sustragere de la controlul
Statului a celor care încalcă legea și care fac evaziune fiscală, dimpotrivă, îi apară pe cei
cinstiți și buni contribuitori.
Considerăm ca un act normativ de o asemenea importanță trebuie supus dezbaterii
publice. În acest sens Academia de Advocacy a adresat Ministerului de Finanțe o cerere
oficială în baza legii 52/2003 (privind transparența decizională în administrația publică).
Fii o voce care se face auzită!