Timisoara

Somnul de noapte: de ce este vital pentru sănătate

Somnul de noapte: de ce este vital pentru sănătate

Detalii stire

Categorie
Stiri sanatate
Modificat
acum 4 saptamani si 22 ore
Apartine de
DWF
Vizualizari
100

Voteaza & Distribuie

Prezentare stire

Somnul ne ocupă o parte importantă din zi și din viață. Uneori, putem fi tentați să renunțăm la câteva ore de somn în favoarea unor activități aparent mai urgente, însă, pe termen lung scurtarea frecventă a perioadei de odihnă poate avea un impact negativ asupra sănătății. De ce este somnul important pentru starea noastră de sănătate și care sunt consecințele lipsei cronice de somn? Aflați din articolul de mai jos.

Ce se întâmplă în timpul somnului?

Somnul nu reprezintă un lux, ci este o nevoie primară a organismului. În timpul somnului, organismul intră în repaus, stare necesară pentru a se putea reface după efortul depus peste zi. Corpul nostru are nevoie de somn pentru a-i permite creierului să proceseze informațiile noi dar și pentru:
  • Menținerea funcțiilor vitale ale organismului;
  • Refacerea energiei;
  • Repararea țesuturilor.

De cât somn e nevoie?


Majoritatea oamenilor are nevoie de 8 ore de somn de calitate, în fiecare zi, pentru a funcționa la parametri optimi. Dar, pentru că fiecare individ este diferit, unii oameni ar putea avea nevoie de mai mult sau mai puțin somn. Ca regulă generală, dacă te trezești obosit și îți petreci ziua gândindu-te la momentul în care te vei odihni, cel mai probabil nu ai parte de suficient somn în timpul nopții.

Copiii au nevoie de perioade de somn mai lungi, iar durata somnului scade, odată cu înaintarea în vârstă. De exemplu, un copil cu vârsta între 3 și 5 ani ar trebui să beneficieze de 10-13 ore de somn, în timp ce un adolescent are nevoie de 8-10 ore de somn. Pentru adulți, durata de somn recomandată este de 7-9 ore.

Care sunt consecințele lipsei cronice de somn?

Determinarea riscului patologic legat de lipsa somnului se poate dovedi complicată, având în vedere perioada lungă de timp necesară pentru instalarea anumitor patologii. Studiile desfășurate până acum pe acest subiect au demonstrat că o durată a somnului mai mică de 6 ore/noapte este legată de dezvoltarea unor patologii precum:

Obezitatea

Mai multe studii au legat somnul insuficient de creșterea în greutate. De exemplu, un studiu a demonstrat că oamenii care dorm mai puțin de 6 ore pe noapte, în mod regulat, prezintă un risc mai mare de a fi supraponderali sau obezi. La polul opus, cei care dorm în medie 8 ore pe noapte au avut cea mai mică greutate corporală din studiu.

Diabetul zaharat

Oamenii care dorm mai puțin de 5 ore pe noapte au un risc mai crescut de a dezvolta diabet zaharat de tip 2. Totuși, creșterea calității somnului are un impact pozitiv asupra controlului glicemic și reduce efectele diabetului zaharat de tip 2.

Bolile cardiovasculare


Chiar și reducerea ușoară a duratei recomandate de somn (6-7 ore în loc de 8 ore) a fost asociată cu creșterea riscului de calcificări la nivelul arterelor coronare, factor predictiv pentru infarctul miocardic. De asemenea, lipsa cronică de somn crește riscul de a dezvolta hipertensiune arterială, aritmie cardiacă sau sindrom coronarian cronic.

Afectarea sistemului imunitar

Legătura dintre somn și sistemul imunitar este cunoscută și documentată. Lipsa somnului conduce la creșterea nivelului unor markeri inflamatori, iar, pe termen lung, scade capacitatea organismului de a lupta cu infecțiile.

În concluzie, somnul reprezintă un aspect vital în menținerea stării de sănătate și este necesar să îi acordăm o importanță sporită. Dacă te confrunți cu o lipsă cronică de somn, nu ezita să te adresezi medicului pentru a primi cel mai bun tratament pentru insomnie.

Surse informative
Holland, Kimberly. All You Need to Know About Healthy Sleep. 3 July 2019, healthline.com/health/healthy-sleep.
“Sleep and Health.” Sleep and Health | Need Sleep, healthysleep.med.harvard.edu/need-sleep/whats-in-it-for-you/health.

Sursa foto: drmax.ro/insomnie-cauze-tratament-complicatii-si-preventie