Timisoara

Stresul te poate ingrasa!

Detalii

Web
www.laviniabratu.ro
Social links
Categorie
Stil de viata
Modificat
acum 3 saptamani si 2 zile
Vizualizari
981

Voteaza & Distribuie

Descriere

Nu mănânc mult, dar ce mânănc parcă tot se depune, metabolismul este încetinit și cred că mă îngraș și de la apă!” Îți sună cunoscut, te regăsești și tu aici? Ei bine, sunt tot mai mulți în această situație. Viața este pe fugă, ne grăbim în orice, avem termene limită și o multitudine de tascuri de rezolvat permanent. Și, iată cum stresul devine un obicei ce ne afectează starea de bine.

Studiile arată că un stres moderat stimulează apetitul atât la om cât și la alte viețuitoare, asupra rozătoarelor există mai multe exemplificări. La un stres de intensitate medie se declanșează nevoia de hrană încărcată caloric, într-o combinație bogată de zahăr și grăsime, în general. Acest obicei determină luarea în greutate, în special în zona abdominală, acolo unde se regăsește țesut adipos și în jurul organelor interne.

În timp ce stresul moderat determină un consum în exces de mâncare, stresul intens poate avea exact efect inverse. Omul nu mai simte nevoia de hrană și scade complet apetitul, pe o perioadă scură de timp. Cum se întâmplă atunci când pierdem pe cineva drag sau suferim după o despărțire, pofta de mâncare este practic anulată. Acest efect provocat de stres pare să fie similar la un grup mai mare de mamifere, nu doar la om.

Emoțiile și echilibrul emoțional sunt reprezentate la nivel somatic. Fiecare emoție are după sine o chimie generată, care influențează fiziologia corpului și starea sa. La fel se întâmplă și cu existența unui semnal biochimic generat de stres ce modifică circuitele de hrănire și/sau circuitele de plăcere, pentru a cauza consumul excesiv de mâncăruri reconfortante, doar pentru plăcerea gustului. Îți reamintesc că, de obicei acestea sunt cele aflate în combinație de zahăr, grăsimi și sare - adică acea combinație care vine și cu crearea unui circuit de recompensă, instalându-se foarte ușor adicția pentru acestea.

Vestea bună este că, odată ce devenim conștienți de noi, de ce se întâmplă și ne dorim restabilirea unui echilibru, dispunem de strategiile comportamentale de reducere a stresului. Exercițiul fizic, activitățile de voluntariat, jocul cu animalul de companie, rugăciunea sau meditația - toate aduc schimbare în chimia internă ce susține stresul și modificările generate de acesta. Sunt puși în mișcare neuronii hipotalamusului ce secretă un hormon numit corticotropină, care traversează prin sistemul circulator distanța scurtă pâmă la glanda pituitară, iar de aici mai departe în tot corpul. Una dintre țintele principale care crezi că e? Exact glanda suprarenală, nu degeaba se spune că rinichiul este organul a cărei emoție reprezentativă este frica! Glanda suprarenală atunci când este stimulată de corticotropină eliberează un hormon numit corticosteron. Acesta împreună cu metaboliții săi poate trece de bariera encefalică, ajungând la creier și contribuie la răspunsul cerebral la stres. Toate aceste afirmații sunt susținute de unele studii în care o injectare cu corticosteron, într-o situație total lipsită de orice formă de stres, declanșează nevoia de a mânca și alegerea de hrană cu multe calorii.

Ce-i de făcut? Din păcate, nici un terapeut/dietetician/psihoterapeut nu poate face munca de atenție asupra stărilor personale, asta ești tu dator să o faci. Poți cere ajutor pentru a căuta să-ți gestionezi altfel emoțiile, însă și atunci, primul pas este tot acesta: să fii atent la tine. Stresul este o opțiune, este o alegere, iar felul în care reușești să înțelegi asta te va ajuta să revii mai repede la o formă frumoasă fizic. Ai nevoie să ieși din acest cerc vicios cât mai repede. Apelează la un specialist, stai de vorbă cu cineva drag și fă un plan de acțiune. Ai nevoie să te relaxezi și să schimbi ritmul și obiceiurile zilnice. Ce poți face cel mai rapid în aceste situații:

  • ia-ți 1 zi liberă în care mergi la un spa, bucură-te de o saună sau un masaj;
  • începe să faci mișcare fizică, până la transpirație, zilnic;
  • caută o carte cu referințe excelente și nu o lasă din mână, bucură-te de povestea ei;
  • bea multă apă, multă, multă apa! Se spune că apa spală emoțiile noastre, tocmai de aceea, uneori înaintea unui examen suntem extrem de emoționați și avem mereu senzația de micțiune. Apa te va ajuta să reîmprospătezi starea și chimia internă;
  • detașează-te și respiră conștient și nu te mai împotrivi evenimentelor din viața ta. Ai să vezi cât de simplu și firesc este să trăiești mai relaxat;
  • puneți această întrebarea, privindu-te în oglindă: ”Ce vreau și cum vreau să trăiesc de aici înainte? Cum arăt acum și cum arată viața mea?”

Cu aceste gânduri te las, de încredere și susținere, că poți să faci orice, dacă crezi cu adevărat și te străduiești. Alungă stresul din viața ta și se vor duce și kilogramele în exces! Pornește!

Bibliografie: David J. Linden, ”Busola plăcerii”, Ed. All - 2014


Autor