Timisoara

Timisoara - MASTERPLAN PENTRU ARTA

Eveniment de excepție la Timișoara: balerinii ruși au făcut spectacol pe gheață la Sala Olimpia. GALERIE FOTO

Detalii

Categorie
Stiri Cultura
Modificat
acum 1 an si 5 luni
Vizualizari
273

Voteaza & Distribuie

Descriere

TIMIŞOARA. MASTERPLAN pentru ARTĂ


FINANȚATOR: Administrația Fondului Cultural Național
PERIOADA de IMPLEMENTARE: 16 iunie – 15 noiembrie 2016
PARTENERII:
  • Fundația Art Encounters
  • Universitatea de Vest Timișoara
  • Universitatea Politehnică Timișoara
  • Ordinul Arhitecților din România, Filiala Timișoara
  • Primăria Timișoara
  • Direcția pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural
  • Facultatea de Arte Timișoara
  • Asociația Capitală Culturală Europeană
  • Asociația Melopolis
  • Institutul Cultural Francez
  • Asociația Simultan
Proiectul își propune să genereze conștientizarea importanței artei în spațiul public timișorean, să ajute la crearea unei platforme de dezbatere și la coagularea unui parteneriat între entități implicate, din multiple perspective, în gestionarea mai adecvată a spațiului public.

Între obiectivele vizate prin proiect se numără:
1. identificarea unor zone fără calităţi, ce vor putea fi deschise unor intervenţii venite chiar din partea comunităţilor direct afectate.
2. definirea unor spaţii de tip platformă, ce vor putea fi supuse unor intervenţii temporare, în urma unor proceduri de concurs
3. definirea unor categorii de lucrări adaptate unor zone tematice şi identificarea unor posibile trasee
4.definirea unor metode de consultare/ informare a publicului, asupra lucrărilor existente/ ce urmează a se insera în spaţiul public
5.propunerea unei comisii de for cu expertiză în selecţia lucrărilor de artă publică comisionate public
6. stabilirea unor criterii privind mecanismele prin care se comisionează şi se amplasează spaţial lucrările de artă publică
7. corelarea tuturor propunerilor de inserţie în spaţiul public cu Planul Urbanistic General al oraşului, în curs de elaborare
8. identificarea la nivelul populatiei orasului a grupurilor ţintă şi a categoriilor de beneficiari ai acestor intervenții



Evenimentele culturale propuse vor fi poziţionate de-a-lungul unui vector temporal, dar şi tematic, ce va surprinde logica desfăşurării studiului, dar şi alcătuirii MASTERPLANULUI, conform următoarelor etape:

1. Primul workshop va surprinde şi analiza intervenţiile de tip artistic în spaţiul public timişorean şi modul în care aceste intervenţii sunt receptate - pe de o parte de către publicul de specialitate, apoi de către vizitatori , dar mai ales de către comunitatea oraşului, în ansamblul ei. Folosind metode deopotrivă ştiinţifice, aparţinând studiilor urbane - socilologiei sau psihologiei environmentale, dar şi lecturi subiective (de tipul derivei psihogeografice situaţioniste), workshopul va avea însă ca principal scop identificarea şi cartarea unor posibile zone de interes, trasee tematice, puncte critice ce pot fi augmentate prin interventii artistice corelate tematic. Woksopul va încerca să identifice astfel atât patternurile urbane pe care păturile creative (ca principal grup-ţintă) le-au definit în peisajul artistic al oraşului, cât şi spaţiile noi, cu potenţial de transformare, utilizând unelte de analiză de tip SWOT. Se vor studia astfel punctele tari şi slabe, vizibile atât la nivelul hărţii, cât şi în punctele de detaliu cele mai sensibile, evidenţiindu-se oportunităţile, dar şi ameninţările specifice fiecărui context în parte. Workshopul va avea o dimensiune pluridisciplinară, adresându-se studenţilor, dar şi tinerilor absolvenţi de arte, arhitectură, sociologie, şi geografie urbană, aspect ce credem că va consolida calitatea informaţiilor culese, dar şi concluziile analizei SWOT.
Întrevedem, ca potenţiale rezultate, definirea unor zone distincte care să poată privilegia anumite tipuri de intervenţie, corelativ cu structura populaţiei zonelor analizate.
Vom avea în vedere pentru modelul analizei, 4 cartiere diferite : 1. zona centrală, supusă accesului pietonal şi celui turistic ; 2. Cartierul Calea Şagului, cartier de blocuri, construit în perioada anilor 70, şi definit prin spaţii de recreere restrânse ; 3. Cartierul Dumbrăviţa, cea mai nouă zonă rezidenţială a oraşului şi 4. Complexul studenţesc. Se va urmări modul în care se poate insera prezenţa artei în aceste cartiere şi care este impactul pe care această prezenţă îl poate avea.

2. Consultarea publică şi public advocacy în zona factorilor decidenţi şi a consiliilor consultative de cartier. Activitatea de consultare publică va fi condusă cu sprijinul partenerilor de la Universitatea de Vest (facultăţile de sociologie, psihologie environmentală, geografie urbană)
În baza informaţiilor culese în prima fază, procesul de definire a MASTERPLANULUI va continua printr-o fază de consultare publică şi public advocacy, adresată atât factorilor decidenţi, cât şi consiliilor consultative de cartier. Activitatea de consultare publică va fi condusă cu sprijinul partenerilor de la Universitatea de Vest (facultăţile de sociologie, psihologie environmentală, geografie urbană), prin metode specifice acesteia şi va fi dublată printr-o activitate de sondare o opiniei largi prin mijloacele media – Facebook, program de sondare pe site-urile partenerilor.

3. A doua fază a workshopului surprinde momentul de consolidare a informaţiei în câteva posibile strategii la scara urbană, dar şi locală. Din nou cu studenţi - dar şi cu voluntari, absolvenţi de arte, arhitectură, sociologie -, se va lucra pe grupuri de lucru şi pe zone cu un caracter specific. Propunerile vor urmări, însă, o viziune de ansamblu, căreia i se vor racorda tematic. Se va genera draftul unui ghid de bune practici în zona artelor publice, ce va putea fi ulterior folosit ca bază a unui viitor regulament mai detaliat. Rezultatele worksopului şi ghidul de bune practici vor fi supuse din nou dezbaterii publice în cadrul ultimului eveniment al programului.

4. Conferinţe tematice, prezentarea publică a rezultatelor celor două workshopuri
Proiectul va fi implementat de către Fundaţia Triade, împreună cu partenerii săi instituţionali, entităţi coorganizatoare în viitor ale proiectului.