Timisoara

4 metode prin care să ții la distanță insolația

4 metode prin care să ții la distanță insolația

Detalii stire

Categorie
Stiri diverse
Modificat
acum 4 luni si 1 saptamana
Apartine de
DWF
Vizualizari
118

Voteaza & Distribuie

Prezentare stire

Vara, în concediu, ești tentat să petreci cât mai mult timp în natură, alături de cei dragi? Ai grijă! În zilele toride, disconfortul creat de razele puternice ale soarelui îți poate da de furcă, dacă nu te protejezi corespunzător. Iată, deci, tot ce ar trebui să știi:

Soarele poate fi inamicul tău

În zilele caniculare, chiar dacă te păzești de soare sub umbrelă sau sub copaci, tot riști un episod supărător de insolaţie. Aceasta se declanșează pe fondul expunerii prelungite la soare, din dorința, de cele mai multe ori, de a obține un bronz intens în doar câteva ore. În acest caz, temperatura corpului crește până la 40 de grade C, și se supraîncălzește, situație care poate amenința viața, dacă nu se intervine la timp cu un tratament recomandat de medic).

De aceea, evită plimbările prea lungi şi activitățile care implică efort în miezul zilei. De asemenea, este important să consumi cât mai multe sucuri de fructe, bogate în vitamine și minerale, apă plată sau minerală şi să folosești șervețele umede sau spray-uri pe bază de apă termală pentru ten. Acestea te răcoresc și, mai mult, îți feresc pielea de inflamațiile cauzate de dilatarea porilor și transpirația excesivă.

Când e cazul să iei măsuri

Simptomele insolației sunt greața, durerea de cap, amețeala, starea de dezorientare, frisoanele, febra, gura uscată și, în stadii mai avansate, chiar pierderea cunoștinței. Urina devine închisă la culoare din cauza febrei, pulsul crește, de asemenea și ritmul respirației. Atunci când simptomele nu se ameliorează la administrarea antitermicelor (paracetamol, de pildă) consultă, urgent, medicul.

Pacienții cu boli cardiace, persoanele cu obezitate sau supraponderale sau cele care au afecțiuni de metabolism sau endocrinologice sunt mai predispuse riscului de a face insolație. La fel de expuși sunt și seniorii sau copiii, pentru care plimbările în aer liber, între 11:00 - 17:00, nu sunt recomandate.

Măsuri eficiente în prevenirea insolației

  • Poartă pe cap o șapcă sau o pălărie dintr-un material care să permită aerisirea și să prevină transpirația/încălzirea excesivă a scalpului;
  • Dacă, totuși, alegi să te plimbi în miezul zilei, dar nu pentru ore întregi, folosește o umbrelă de soare care să te păzească de căldura excesivă. Nu uita că, între orele 11:00 - 17:00, ultravioletele sunt puternice și au un efect nociv asupra corpului;
  • Practică sporturi în aer liber sau orice altă formă de activitatea fizică ce presupune expunerea prelungită la soare, doar în afara intervalului menționat;
  • Evită băuturile alcoolice, fiindcă favorizează deshidratarea și cresc riscul declanșării insolației;
  • Poartă haine în culori deschise și din materiale care permit aerisirea pielii. Cele din bumbac sau mătase au o textură plăcută și te ajută să te simți confortabil;

Primul ajutor în caz de insolație

Dacă te confrunți cu febră puternică fă o baie cu gheață, pentru a ajuta corpul să elibereze excesul de căldură care-ți poate amenința organele interne. În cazul episoadelor mai puțin grave, pulverizează apă rece pe toată pielea, pentru a ajuta corpul să-și echilibreze temperatura. De mare ajutor pot fi și compresele reci sau pachetele cu gheață puse pe corp, cu precădere la încheieturi, axile, gât și spate. La recomandarea medicului, dacă febra nu scade și se mențin frisoanele, se pot administra benzodiazepine.

Analize recomandate

Ca să excluzi orice alte cauze de boală care generează simptome similare insolației, medicii recomandă:

  • Analize de sânge, mai exact cele pentru măsurarea cantităților de sodiu și de potasiu;
  • Analize de urină, pentru a observa, în clar, că nu sunt alte afecțiuni ale rinichilor (urina închisă la culoare poate apărea pe fondul creșterii temperaturii corporale);
  • Teste pentru observarea țesutului muscular sau ecografii pentru analiza organele și gradul lor de afectare.

Sursa foto: pexels.com/photo/woman-under-brown-hat-2906663/