Timisoara

Concert simfonic

Detalii spectacol

Categorie
Spectacole
Modificat
acum 3 saptamani si 6 zile
Vizualizari
1271

Reprezentari

DataOraLocatie
Vineri 10 ianuarie 202019:00

Voteaza & Distribuie

Prezentare spectacol

Primul concert simfonic al anului 2020 va fi vineri, 10 ianuarie. Este un program destul de variat, în principal un concert de concerte.

Excepţie face prima lucrare — „Filaversarium”, o primă audiţie absolută compusă de Gabriel Mălăncioiu şi dedicată Centenarului Orchestrei Simfonice timişorene. În continuare vom asculta Concertul pentru două trompete piccolo şi orchestră în do major de Antonio Lucio Vivaldi, arii din opere şi Concertul nr. 3 pentru pian şi orchestră de Béla Bartók.

De singulară formulă pentru compoziţiile lui Antonio Vivaldi, concertul pentru două trompete şi orchestră de corzi a fost scris la începutul anului 1700. În general, în acea perioadă, compoziţiile pentru trompetă erau foarte puţine. Trompeta barocă era dificil de folosit şi realizarea muzicii la acest instrument depindea de controlul buzelor interpretului, de măiestria sa. Trompeta modernă de azi oferă multe posibilităţi pentru o muzică de calitate. La fel ca în majoritatea concertelor lui Vivaldi şi acest dublu concert începe cu o mişcare rapidă şi sclipitoare ce prezintă tonurile luminoase ale trompetelor solo. Partea a doua este foarte scurtă şi se desfăşoară în tempo lent. Finalul este energic, strălucitor, cu pasaje complexe pentru solişti. Cei doi trompetişti solişti sunt doi membri ai filarmonicii, Corneliu Meici şi Andrei Candrianu.

Vom asculta în continuare aria „Madamina” din opera Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart ce va fi interpretată de basul Lucian Oniţa. În binecunoscutul subiect ce-l înfăţişează pe cuceritorul de inimi, Leporello, slujitorul lui Don Giovani, în actul I al operei, descrie şi îi arată Elvirei numeroasele cuceriri ale maestrului său.
Urmează Aria lui Valentin din opera Faust de Charles Gounod, o operă în cinci acte, după drama lui Johann Wolfgang von Goethe. Este momentul din actul I, în care tânărul ofiţer Valentin, (rol de bariton) stă retras suferind la gândul că, nevoit să plece la război, o va lăsa singură pe sora sa, Margareta. Este aria în care invocă cerul să o ocrotească. Premiera a avut loc la 19 martie 1859, la Teatrul Liric din Paris. Va interpreta baritonul Cristian Ardelean.

Giuseppe Verdi este prezent în concert cu două arii — „Cavatina Contelui de Silva” din opera Ernani şi Aria lui Ezio din opera Attila.

Ernani este o operă în patru acte cu un libret scris de Francesco Maria Piave, care s-a bazat pe drama scriitorului romantic francez Victor Hugo. Premiera din 1844 de la Teatrul La Fenice din Veneţia nu a fost convingătoare. Mulţi cântăreţi au fost bolnavi. Astfel, frumoasele arii romantice şi colorate nu au putut fi savurate de publicul care le aştepta cu nerăbdare. Puţin după premieră, opera a devenit un succes internaţional, sporind şi mai mult faima celebrului Verdi. Acţiunea se petrece la începutul secolului XVI la Aragon, Aachen şi Zaragoza. Vom asculta Cavatina lui Ruy Gomez de Silva, grande de Spania, în interpretarea lui Lucian Oniţa.

Un prolog şi trei acte conţine opera Attila, care se bazează pe drama Attila, Regele Hunilor de Zacharias Werner. Premiera a fost tot la Veneţia, în martie 1846. În concert vom asculta aria generalului roman Ezio — „Dagli immortali vertici”. Este din scena întâi a actului II, după ce fusese rechemat la oaste, pentru că se încheiase o pace relativă cu armata lui Attila. Ezio, gândidu-se la prezent, evocă întristat splendidele piscuri ale gloriei de altădată. Aria va fi interpretată de Cristian Ardelean. Să mai spunem că tot în această scenă mai există o arie a lui Ezio, cu rezonanţă eroică, pe care o vom asculta în alt concert.

Invitat la banchet de Attila, Ezio cânta aria „É gettata la mia sorte” care se referă la hotărârea sa de a intra în război cu Attila. Când Attila îi propune o împărţire a Imperiului, el spune — „Avrai tu l`universo, resta l`Italia a me” . Unii critici au lăudat opera ca fiind potrivită pentru educaţia poporului, iar alţii au criticat-o ca fiind prea „teutonică” în natura ei.

In ultimele 23 de minute ale serii de vineri vom asculta, în interpretarea pianistului Dinu Mihăilescu, Concertul pentru pian şi orchestră nr.3 de Béla Bartók. Trebuia să fie o surpriză de ziua de naştere a soţiei sale, Ditta Pásztory- Bartók. A fost ultima lucrare compusă înainte de a fi mutat la West Hospital, unde a murit patru zile mai târziu, de leucemie. Prietenul său, Tibor Serly, l-a vizitat în ultima seară când era acasă şi l-a găsit pe Bartók în pat, înconjurat de pagini de manuscrise şi alături, cutii şi sticluţe cu medicamente, încercând să termine partitura acestui concert. După decesul compozitorului el şi-a asumat sarcina de a descifra textul muzical şi de a completa unele măsuri care erau doar în schiţă. Pe manuscris, la final, Bartók a scris în limba maghiară — vége, adică sfârşit. Era în 1945. Premiera a fost în 1946, la Philadelphia, cu pianistul György Sándor şi Eugene Ormandy, dirijor.

Concertul simfonic de vineri va fi dirijat de maestrul Bogdan Vodă.
Mircea Tătaru

Filtre spectacol

Perioada: Astazi, Saptamana curenta, Luna curenta