Timisoara

Cum arată vehiculul de viitor pentru un transportator?

Cum arată vehiculul de viitor pentru un transportator?

Detalii stire

Categorie
Stiri auto / moto
Modificat
acum 7 luni si 3 saptamani
Apartine de
Seo 365
Vizualizari
175

Voteaza & Distribuie

Prezentare stire

Orice șofer de camion sau autovehicul de tonaj mare își dorește ca vehiculul folosit să fie cât mai confortabil. Totuși, în același timp, acesta trebuie să fie performant. Mai precis, să fie dotat cu un sistem de monitorizare GPS de ultimă generație, să aibă un motor puternic, climă și sistem de iluminare foarte bun. Pentru o gestiune eficientă și corectă a timpului de lucru, vehiculul va fi întotdeauna conectat la un sistem de monitorizare flotă eficient.

Multe din lucrurile menționate se pot deja observa pe autocamioanele prezente pe șosea. Tendințele avansului tehnologic cuprind deja aceste aspecte, însă mai recent se lucrează la o soluție ce poate schimba radical viața șoferilor.

Condusul autonom

Ce este mai exact condusul autonom? Este un soi de pilot automat, capabil să controleze în întregime vehiculul pe parcursul unui traseu bine stabilit.

Acest pilot are 5 trepte de autonomie:

1. Asistare șofer – Cruise Control-ul pe care îl cunoaștem cu toții.

2. Autonomie parțială – software-ul poate lua control atât asupra accelerației, cât și asupra direcției în scenarii relativ simple (trafic redus, condiții climatice bune, suprafața marcată și semnalizată corespunzător etc.). Șoferul trebuie să monitorizeze permanent șoseaua și să fie pregătit să preia oricând conducerea.

3. Autonomie condiționată – software-ul este mai capabil, poate să ia mai multe decizii. Cel mai important e că acum softul poate să atenționeze șoferul din timp că trebuie să preia comanda, altfel autovehiculul trage automat pe dreapta.

4. Autonomie la nivel înalt – mașina este capabilă să folosească toate sistemele autovehiculului, șoferul nu mai este necesar, atât timp cât scenariul de condus nu este foarte dificil (ninsoare, ceață sau furtună cu vizibilitate foarte mică, drumuri forestiere etc.)

5. Autonomie completă – Volanul și pedalele pot să lipsească, pentru că nu mai este necesară prezența șoferului în vehicul. Mașina poate face față oricărei situații de climă sau trafic.

Deocamdată, camioanele utilizate în industria transporturilor au nivelul 1 de autonomie al șofatului, dar se lucrează serios la această tehnologie și în curând, legislația și tehnologia vor produce factorii necesari pentru autocamioanele cu nivel 4 de autonomie.

Șoferul va avea rolul de a sta în cabină și interveni când este cazul. Acest lucru oferă un confort sporit mai ales în cazul curselor de noapte, unde nefiind absolut necesară supervizarea mașinii, șoferul poate să ațipească și în caz de necesitate poate să fie trezit din timp de către softul autocamionului. Pe întreg parcursul transportului vehiculul este localizat prin sisteme de monitorizare GPS și este redirecționat automat pe traseele cele mai optime.

Deși la început poate părea că această tehnologie va înlocui forța umană, nu este cazul să ne îngrijorăm. Dificultatea realizării unui sistem autonom de nivel 5 este foarte mare, și chiar și în caz de realizare a acestuia, camioanele vor avea întotdeauna șoferi pentru a interveni în situații neprevăzute. Spiritul uman de observație și inventivitatea șoferilor de autocamioane în trafic nu poate fi replicată. Tocmai din acest motiv, meseria lor nu va fi înlocuită, ci va deveni mai ușoară.

Șoferul va avea posibilitatea de a lua pauze oricând dorește pentru a se odihni, iar sistemele de monitorizare flotă vor face ca timpul de sosire să fie cât mai rapid și procesele de logistică să fie perfect sincronizate. Un exemplu deja aplicat al acestui pilot automat poate fi observat în industria transportului aerian, unde deși pilotul automat poate îndeplini multe funcții, acesta este mereu supervizat de un pilot uman, experimentat. Șoferul autonom de pe camioanele viitorului va crea un mediu de lucru mai bun, mai plăcut și mai odihnitor pentru transportatori.