Timisoara

(și) Carbohidrații sunt buni!

(și) Carbohidrații sunt buni!

Detalii stire

Social links
Categorie
Stiri sanatate
Modificat
acum 6 luni si 3 saptamani
Apartine de
Clinica Naturell
Vizualizari
156

Voteaza & Distribuie

Prezentare stire

În această epocă în care preocuparea și accentul pe o viață cât mai sănătoasă sunt maxime- și, pe bună dreptate!- carbohidrații au căpătat un renume negativ. În mare parte, ca urmare a apariției diverselor diete care le condamnă fără drept de apel. Însă, considerăm că, în primul și în primul rând, pentru cultivarea unui obicei alimentar și a unui mod de viață care să fie benefice sănătății noastre, avem nevoie să fim cât mai corect și clar informați, în așa fel încât să putem recunoaște acele aspecte care, dincolo de tendințe, rămân un aliat important și un factor de contribuție la sănătatea noastră.

Ce sunt carbohidrații?

Sunt molecule compuse din atomi de carbon, hidrogen și oxigen. În domeniul nutriției, carbohidrații fac referire la unul dintre cei trei macronutrienți, ceilalți doi existenți reprezentând grăsime sau proteină.

Și, tot în nutriție, carbohidrații pot fi împărțiți în trei categorii principale:

1. zaharurile - aceștia sunt carbohidrații dulci, cu lanț scurt, regăsiți în alimente, cum ar fi glucoza, fructoza, galactoza sau zaharoza.

2. amidonurile - aceștia sunt lanțurile lungi de molecule de glucoză, care, în cele din urmă, se descompun în glucoză în sistemul digestiv.

3. fibrele - oamenii nu le pot digera, dar, bacteriile prezente în sistemul digestiv se pot folosi de unele dintre ele

La ce ne folosesc carbohidrații?

Scopul lor principal în dieta noastră este acela de a ne furniza energie. Majoritatea lor se descompun sau se transformă în glucoză, care poate fi folosită ca energie, în timp ce alții se pot transforma în grăsimi sau energie stocată. Fibra este o excepție pentru că ea nu oferă energie în mod direct, însă alimentează bacteriile prietenoase din sistemul digestiv, care o pot folosi pentru producerea de acizi grași pe care unele dintre celulele noastre le pot utiliza ca energie.

Mulți dintre adepții teoriei de înlăturare a carbohidraților din dietă afirmă că aceștia nu sunt nutrienți esențiali. Din punct de vedere tehnic, este adevărat pentru că organismul uman poate funcționa fară aceștia, acea indicație potrivit căreia creierul nostru ar avea nevoie de 130 de grame zilnice de carbohidrați fiind doar un mit. Pentru că, în momentul în care nu consumăm carbohidrați, creierul nostru își ia energie, folosindu-se de cetone care sunt rezultate din grăsimi. De asemenea, organismul poate produce cantitatea de glucoză necesară creierului printr-un proces numit gluconeogeneză. Dar, deși carbohidrații nu sunt esențiali, ei pot fi benefici pentru noi pentru că multe alimente care conțin carbohidrați sunt sănătoase și hrănitoare, iar, în acest caz, vorbim de legume și fructe.

Însă, cum putem să facem alegerile corecte?!

Ceea ce este necesar să știm mai întâi este că, în nutriție, lucrurile se situează foarte rar la extremă, existând puține situații ce pot fi privite în alb sau negru.

Regula principală atunci când vorbim de carbohidrați este aceea că, atunci când aceștia se află în forma lor naturală, bogată în fibre, aceștia sunt sănătoși, în timp ce acei carbohidrați care au fost văduviți de fibre nu sunt indicați. Dacă avem de-a face cu un aliment cu un singur ingredient, un aliment integral, atunci, cel mai probabil, acesta este unul sănătos pentru majoritatea dintre noi, indiferent de conținutul de carbohidrați.

Iată ce carbohidrați intră în această categorie:
  • legumele- toate!
  • fructele integrale- merele, bananele, căpșunile
  • leguminoasele- linte, fasole, mazăre
  • cerealele integrale- ovăz, quinoa, orezul brun
  • tuberculii: cartofi, cartofi dulci
  • nucile- migdale, nuci, alune, nuci macadamia
  • semințele- de chia, de dovleac

Spre deosebire de....

acei carbohidrați rafinați sau procesați, cărora le lipsesc nutrienții esențiali, nefiind altceva decât "calorii goale", care, cel mai adesea, tind să provoace vârfuri majore ale nivelului de zahăr din sânge, ceea ce acționează ulterior ca declanșatoare ale foamei și poftelor, nu întâmplător fiind numite "roller coaster-urile zahărului din sânge", care este direct legat de numeroase boli cronice.

Dintre acești carbohidrați care ne afectează cu certitudine sănătatea, enumerăm: băuturile dulci, sucurile de fructe care, arată cercetătorii, pot avea efecte metabolice similare ca băuturile îndulcite, pâinea albă care are un nivel scăzut de nutrienți, preparatele de patiserie, prăjiturile, înghețata, dulciurile de orice fel și ciocolata, mai puțin cea cu nivel ridicat de cacao, cartofii prăjiți, chips-urile.

Și, da, concluzia, că orice privitor la sănătatea noastră este aceea care privește echilibrul. Da. Oamenii au consumat carbohidrați cu multă vreme înainte de epidemia obezității sau răspândirea absolut îngrijorătoare a diabeului, însă au reușit să își păstreze o stare bună a sănătății. Și, deși nu sunt esențiali, beneficiile multor alimente vegetale bogate în carbohidrați sunt mari. De aceea, în afara unei informări și educații pentru sănătate, nu trebuie să pierdem din vedere că sănătatea este despre #echilibru și #armonie, nicidecum despre decizii și comportamente extreme.

Îți dorim sănătate și frumusețe mereu în #armonie_cu_natura!


Cu drag,
echipa #clinicanaturell


Clinica Naturell
Calea Bogdăneștilor, nr. 22, Timișoara,
telefon: 0723512025, 0722214421, 0785288112,
www.naturell.ro