Timisoara

Care sunt avantajele alimentelor alcalinizante? Iată ce trebuie să știi

Care sunt avantajele alimentelor alcalinizante? Iată ce trebuie să știi

Detalii

Categorie
Stil de viata
Modificat
acum 1 luna si 3 zile
Apartine de
DWF
Vizualizari
170

Voteaza & Distribuie

Prezentare

Dieta alcalină, care are la bază consumul de alimente alcalinizante, a cunoscut o popularitate impresionantă în ultimii ani. Bineînțeles că adepții acesteia promit o serie de beneficii surprinzătoare ale alimentelor alcalinizante, însă sunt acestea ancorate în realitate?

Iată răspunsul: este adevărat că alimentele alcalinizante pot aduce numeroase beneficii pentru sănătate, însă acest lucru se datorează compoziției nutriționale a acestor alimente și nu capacității de a modifica aciditatea din corp. De fapt, vom vedea că aciditatea din organism nu poate fi influențată de dietă. Prin urmare, hai să aflăm care sunt alimentele alcalinizante și ce avantaje aduc organismului.

Despre pH-ul din organism

Ce este pH-ul? Orice substanță, indiferent de natura ei, are un pH între 0 și 14. Valoarea pH-ului indică aciditatea substanței. Cu cât valoarea este mai mică, cu atât substanța este mai acidă. Valoarea neutră este de șapte, valorile sub această cifră indicând că substanța este acidă, iar valorile ce o depășesc sugerând că substanța este alcalină.

Organismul nu are un pH general sau constant. Fiecare compartiment și secreție a organismului are un pH diferit. Spre exemplu, stomacul are un pH de 2-3,5, aciditatea fiind esențială pentru digestie. În schimb, sângele uman are un pH care variază de la 7,36 la 7,44, iar organismul realizează eforturi continue pentru a păstra pH-ul sângelui în acest interval. Modificarea anormală a pH-ului sângelui poate fi fatală. Transformări pot apărea în cazul cetoacidozei, ce poate fi întâlnită la diabetici.

Un lucru de bază pe care trebuie să îl știi este faptul că alimentele alcalinizante nu modifică pH-ul sângelui sau al altor substanțe din corp. Acestea se modifică doar în cazul unor patologii. Alimentele alcalinizante modifică doar pH-ul urinei, care poate fi măsurat cu ajutorul benzilor de testare.

Alimente alcalinizante

În rândul acestora se numără:

  • Soia și produse din soia
  • Fructe
  • Legume (în special cele cu frunze verzi)
  • Crucifere (broccoli, conopidă)
  • Stafide
  • Leguminoase
  • Semințe
  • Nuci
  • Alge.

Unele alimente alcalinizante sunt disponibile și sub formă de suplimente alimentare, care conțin amestecuri concentrate de vegetale – pulbere alcalinizantă.

Alimentele neutre sunt uleiurile vegetale, untul, laptele, alimentele bogate în amidon și zaharuri.

Printre alimentele acide se regăsesc carnea, peștele, lactatele, ouăle, alcoolul și alimentele intens procesate industrial.

Avantajele alimentelor alcalinizante

Creșterea consumului de alimente alcalinizante are numeroase avantaje, însă acestea nu sunt puse pe seama proprietăților alcalinizante, ci unor nutrienți, cum ar fi acizii grași Omega-3 sau compușilor biologic activi, cum ar fi antioxidanții (clorofila, carotenoizii, flavonoidele). De asemenea, creșterea consumului de alimente alcalinizante, în detrimentul alimentelor procesate și cărnii roșii, se asociază cu o serie de avantaje pentru sănătate.

Reducerea riscului de cancer


Stresul oxidativ ridicat provocat de mesele bogate caloric, fumat, consumul de carne roșie, radiații UV, alimente intens procesate, stres și de mulți alți factori de zi cu zi, este asociat cu o serie de afecțiuni, inclusiv cancerul. Alimentele bogate în antioxidanți, cum sunt alimentele alcalinizante, neutralizează radicalii liberi și scad stresul oxidativ. Astfel, acestea pot scădea riscul de cancer. În plus, unii antioxidanți, cum ar fi clorofila, prezintă acțiune anticarcinogenică dovedită. Aceasta are la bază mai multe mecanisme genetice de prevenire a cancerului și chiar de împiedicare a progresiei tumorale.

Reducerea riscului de boli cardiovasculare

Bolile cardiovasculare, în special ateroscleroza, sunt favorizate de stresul oxidativ ridicat. Scăderea riscului de ateroscleroză duce și la scăderea riscului de accident vascular cerebral și infarct miocardic. De asemenea, prin scăderea aportului de sodiu și creșterea aportului de potasiu și magneziu, este redus riscul de hipertensiune arterială, iar pacienții hipertensivi pot obține un control mai bun al tensiunii arteriale.

Îmbunătățirea funcției renale


Odată cu creșterea consumului de alimente alcalinizante și scăderea consumului de alimente acide, care sunt bogate în proteine, pacienții cu boală cronică de rinichi pot obține îmbunătățirea funcției renale. Acest lucru se datorează faptului că aceștia necesită o cantitate redusă de proteine.

Îmbunătățirea funcției cognitive

Stresul oxidativ afectează memoria și cogniția. De aceea, alimentele alcalinizante bogate în antioxidanți pot fi benefice pentru funcția cognitivă. În plus, unele alimente alcaline conțin acizi grași Omega-3, cu rol important pentru sistemul nervos.

Prevenirea semnelor de îmbătrânire

Datorită efectelor antioxidante, alimentele alcaline pot fi benefice pentru întârzierea semnelor îmbătrânirii, care sunt cauzate de acțiunea radicalilor liberi.

Așadar, includerea alimentelor alcaline în alimentație este o alegere inspirată pentru a îmbunătăți calitatea dietei, însă este necesară și reducerea alimentelor procesate. Separat de capacitatea de a modifica pH-ul corpului, proprietate care nu a fost până acum validată științific, alimentele alcaline sunt bogate nutritiv și multe dintre acestea sunt considerate super-alimente.

Sursa foto: pexels.com/ro-ro/fotografie/vitamine-alimente-crude-vegetarian-frunze-4117548/