Timisoara

Anunt Diamant Alexandru Mușătoiu Cabinet de Avocat

Alexandru Mușătoiu Cabinet de Avocat Timișoara - Alexandru Mușătoiu este membru al Baroului Timiș. Cabinetul de avocat a fost fondat în anul 2006, poziționându-se în segmentul cu cei mai buni și serioși avocați din Timișoara.
https://musatoiu.com

Colectiile de pictura religioasa si pictura banateana ale Muzeului de Arta Timisoara

Detalii expozitie

Categorie
Expozitii
Modificat
acum 9 ani si 5 luni
Vizualizari
1663

Reprezentari

DataOraLocatie
Miercuri 5 noiembrie 2014 - Joi 6 noiembrie 2014

Voteaza & Distribuie

Prezentare expozitie

Pictura bănățeană din secolele al XVIII-lea și al XIX-lea în colecția Muzeului de Artă Timișoara
Colecţia de pictură bănăţeană deţine relativ puţine piese care ilustrează prezenţa picturii laice în această zonă. Câteva portrete din perioada barocului târziu şi a neoclasicismului mai puritan sau altele, donate muzeului din colecţiile acelor familii timişo- rene care au păstrat imaginile stră- moşilor lor (doamne sau domni – personalităţi importante în viaţa ora- şului). Timid, pe la mijlocul secolului al XIX-lea îşi anunţă prezenţa şi genul peisajului. Acesta este narativ – transmiţând către privitor, alături de frumuseţea peisajului din Banat, atât frumuseţea portului popular din zonă care l-a fascinat pe pictor, cât şi informaţiile despre obiceiurile şi îndeletnicirile observate. Artiştii – deseori pe- regrini prin regiune – de cele mai multe ori nu-şi dezvăluie identitatea, ei rămânând anonimi.

În perioada deceniilor trei şi cinci creşte numărul artiştilor stabiliţi în oraşele din regiune pentru o perioadă de timp mai lungă sau mai scurtă. Cei mai mulţi au studiat la Academia de Arte Frumoase din Viena; desenul acestora este impecabil, culorile lor strălucesc şi numele lor, deseori semnat pompos la vedere sau pe versoul lucrărilor, este cunoscut şi dincolo de ţara lor de baştină.
Perioada Biedermeier-ului este reprezentată prin portretele semnate de artiştii bănăţeni faimoşi, proveniţi din rândul diferitelor naţionalităţi din Banat. Sunt semnalate şi primele scene de gen şi primele „naturi moarte” ca lucrări de sine stătătoare. Mai modest, alături de „academici” se afirmă şi câţiva „provinciali”, şcoliţi în atelierele din regiune, care îmbogăţesc patrimoniul artistic local cu lucrări inspirate din evenimentele importante ale societăţii contemporane.

Începând cu a doua jumătate a secolului al XIX-lea temele abordate sunt şi mai diversificate. Persistă influenţa academismului clasic în tratarea portretelor, însă artiştii tind către o redare mai complexă a modelelor. Ei încearcă să reflecte personalitatea, să surprindă trăsăturile lăuntrice ale comanditarilor lor, nu doar simpla reprezentare a acestora ca „personaje selecte” ale societăţii.

Publicul caută peisajele născute sub influenţa curentului romantic; ele pot fi întâlnite din ce în ce mai des în elegantele saloane ale burgheziei bănăţene alături de naturile sta- tice intime, plăcute şi decorative, comandate celor mai renumiţi artişti din Timişoara.

Cumpăna dintre secolele XIX şi XX înseamnă sfârşitul strălucirii perioadei a- cademiste, dominată de artiştii bănăţeni renumiţi. Lor li s-au încredinţat comenzile sociale pentru a decora sălile diferitelor instituţii cu portrete oficiale sau compoziţii istorice de mari dimensiuni. Academia de Artă din Viena începe să piardă din importanţa deţinută atât de mult timp în educarea artiştilor din regiune. Studenţii formaţi în Şcolile Superi- oare de Artă din München, Düsseldorf şi Paris abordează altfel temele clasice, se prezintă cu unele noi, cu conţinut mai profund. Peisajele sunt pictate plein-air (în mijlocul naturii), pe pânze sunt aşter- nute scene simbolice noi, creatorii se „dezvăluie” publicului prin autoportrete îndrăzneţe. Pentru a atrage societatea conservatoare către înţelegerea acestor opere cu concepţii noi, realizate diferit şi tehnic faţă de cele obişnuite până atunci, artiştii îşi educă amatorii de artă deschizând expoziţii publice, invitând diferitele categorii sociale la cunoaşterea ARTEI.


Colecţia de pictură religioasă a Muzeului de Artă Timișoara

Ideea de constituire a unei colecţii de artă religioasă în cadrul Muzeului Banatului s-a concretizat în deceniul trei al secolului XX, în cadrul unui proiect naţional şi zonal - care a implicat şi instituţia muzeală - având drept obiectiv protejarea şi salvarea patrimoniului istoric bănăţean în general şi al celui reprezentat de bisericile de lemn în special.

Din partea Muzeului Banatului, dr. Ioachim Miloia, (director al instituţiei între anii 1928−1940), s-a implicat direct în această acţiune, iar cercetările efectuate pe teren i-au relevat un material inedit, periclitat de starea, cel mai adesea precară, a bisericilor de lemn şi a inventarului mobil al acestora, reprezentat prin icoane, carte religioasă sau obiecte liturgice.

În intenţia de a salva şi de a proteja pe cât posibil acest patrimoniu reprezentativ pentru viaţa culturală şi spirituală a satului bănăţean şi, de asemenea, pentru a îmbogăţi pinacoteca cu colecţii noi, a preconizat înfiinţarea unei „secţiuni de artă bisericească” în cadrul muzeului. Pentru concretizarea acestui obiectiv, a propus parohiilor achiziţionarea sau donarea de icoane către muzeu, înjghebând pe parcursul deceniului patru al secolului un prim fond care a însumat peste 100 de icoane pe lemn. Până în anul 1948, acesta a fost completat cu alte icoane pe lemn şi cu pictură de şevalet cu tematică religioasă iar după anul 1960 s-a îmbogăţit substanţial prin achiziţii, prin donaţii şi prin transferuri ajungând la peste o mie de lucrări.

Icoanele pe lemn şi pictura de şevalet care alcătuiesc colecţia de artă religioasă se încadrează cronologic între secolele XVII şi XIX şi ilustrează din punct de vedere iconografic şi stilistic creaţia de icoane din epoca postbizantină târzie, cu racordări la barocul central european din secolul al XVIII-lea şi la curentele artistice din secolul al XIX- lea. Provenienţa materialului iconografic este diversă.

Cel mai reprezentativ grup este cel al icoanelor româneşti care provin la rându-le din ateliere bănăţene, din Ţara Românească şi din Transilvania. Prin intermediul limbajului lor specific ele transmit informaţii importante relativ la opţiunile colectivităţilor comanditare din Banat şi din provinciile româneşti învecinate pe parcursul Secolului Luminilor.

O a doua categorie de lucrări - pictura de şevalet cu tematică religioasă - aparţine prin excelenţă pictorilor bănăţeni şi se înscrie în direcţia evoluţiei artistice din Banat în secolul al XIX-lea.

Prin creşterea numerică a colecţiei după anul 1960, patrimoniul de pictură religioasă a fost completat cu icoane provenite din centre greceşti şi ruseşti, databile între sfârşitul se- colului al XVIII-lea şi secolul al XIX-lea. Cele provenite din ateliere ruseşti în special, se particularizează prin tematică, prin tipologie şi prin limbajul formal specific şi explică longevitatea acestui meşteşug cu origini în şcolile tradiţionale de pictură de la Novgorod, de la Moscova sau din Kiev.

Prezentând uneori soluţii iconografice şi de limbaj stilistic inedite, alcătuind alteori adevărate serii tematice, icoanele pe lemn ale acestei colecţii completează patrimoniul comun de creaţie ortodoxă din răsăritul şi din sud-estul european, iar în plan local, pe cel mai bine cunoscut al icoanelor bănăţene. Cele româneşti în general şi cele bănăţene în special, argumentează modul în care modificările în sistemul de valori tradiţionale care au avut loc în secolul al XVIII-lea s-au resimţit inclusiv la nivelul acestui meşteşug specific bisericii ortodoxe. Ele consemnează opţiunile noilor categorii sociale de comanditari ridicaţi pe parcursul secolului din rândul comunităţilor urbane, semi-urbane şi rurale, având drept rezultat perpetuarea artei tradiţionale a picturii de icoane spre popular sau spre ţărănesc.

Dincolo de încărcătura lor spirituală icoanele sau pictura pe pânză provenită din bisericile bănăţene oferă prin intermediul limbajului lor specific, indicii importante relativ la preferinţele ctitorilor localnici (români, sârbi şi macedo-români); completează datele privind creatori de referinţă în peisajul creaţiei artistice din Banatul epocii premoderne din secolul al XVIII-lea, Nedelcu Popovici, Andrei Andreevici, Ştefan Teneţchi, Gheorghe Diaconovici sau evidenţiază nume puţin cunoscute în arta din secolul al XIX-lea, cum au fost Gheorghe Murgu sau molerul Gheorghe Ungurian. Tranziţia de la icoana tradiţională la „icoana” realizată în tehnica picturii de şevalet, pe care au practicat-o mai ales pictorii din Banatul secolului al XIX-lea, parte dintre ei cu studii la Academii de artă la Viena sau München, este ilustrată în cadrul colecţiei prin lucrări semnate sau atribuite pictorilor Mihail Velceleanu, Dimitrie Turcu, Nicolae Haşca, Nicolae Mărăşescu.

Filtre expozitie

Perioada: Astazi, Saptamana curenta, Luna curenta

Anunt Diamant Timisoreni.ro - publicitate online

Oferim publicitatea online prin intermediul site-urilor: timisoreni.ro, ​bucuresteni.ro, ​aradeni.ro, ​roportal.ro, ​clujeni.com, ​ghid-constructii.ro etc, medicina-umana.ro si constanteni.ro suport clientului pentru o promovare de calitatea in mediul online.
https://www.timisoreni.ro/site/publicitate/