Timisoara

Tot ce trebuie să știi atunci când cumperi o mașină second-hand

Tot ce trebuie să știi atunci când cumperi o mașină second-hand

Detalii stire

Categorie
Stiri auto / moto
Modificat
acum 4 saptamani si 1 zi
Apartine de
DWF
Vizualizari
58

Voteaza & Distribuie

Prezentare stire

Achiziționarea unui automobil second-hand se poate dovedi a fi un pariu destul de riscant atunci când întâlnim vânzători care urmăresc obținerea de câștiguri facile, fără a oferi calitate. Există, însă, soluții reale dacă alegi o astfel de tranzacție – urmărește mai jos pașii de verificare a autoturismului care te interesează, pentru a efectua o tranzacție în avantajul tău.

Alege vânzătorul – dealer autorizat sau particular?

Achiziționarea unui automobil de la un dealer autorizat poate părea o afacere nu foarte profitabilă, însă pentru suma plătită în plus față de media pieței ți se oferă garanție și siguranța detaliilor legale. În plus, dealerii autorizați cooperează cu furnizori de servicii financiare și pot oferi împrumuturi avantajoase pentru achiziționarea în rate a automobilului visat.

Pe de altă parte, opțiunea cumpărării de la particular nu este de evitat: prețul este semnificativ mai scăzut decât la o companie, unele oferte includ al doilea set de jante și/sau pneuri. Este necesară, însă, o verificare atentă a documentelor și a stării autovehicului, pentru o achiziție în deplină cunoștință de cauză.

Inspecția automobilului

Evaluarea stării unui autovehicul trebuie sa fie realizată foarte critic, urmărind câteva direcții principale:

  • aspectul exterior;
  • starea elementelor interioare;
  • compartimentul motor.

Aspectul exterior al unui automobil se poate păstra dacă acesta este parcat în mod uzual în garaj, iar ohusă auto la un preț avantajos poate fi opțiunea viabilă pentru protejarea caroseriei de intemperii. Verificarea aspectului exterior va urmări o serie de detalii, precum:

  • linia caroseriei să fie dreaptă, fără îndoituri, lufturi, urme de rugină sau rectificări;
  • culoarea vopselei să fie uniformă;
  • portierele, capota și hayon-ul să se închidă/deschidă perfect;
  • blocurile optice să funcționeze corespunzător, fără a fi mătuite sau afumate.

Uzura accentuată a volanului, a schimbătorului de viteze, a pedalelor indică o mașină cu foarte mulți kilometri parcurși. Reparațiile efectuate după un accident se pot identifica dacă: prinderile centurilor de siguranță sunt greu accesibile, sesizezi urme suspecte în zona airbag-urilor, urme de sudură, vopsea proaspătă sau infiltrații (în special în portbagaj).

Orice martor aprins în bord după pornirea motorului, în afara celui de atenționare frână de mână activată, este un semn de alarmă legat de probleme tehnice. Dacă sub mochetă observi umezeală, cel mai probabil automobilul are probleme de etanșeitate. Instrumentele de bord și toate comenzile trebuie să funcționeze ireproșabil.

La compartimentul motor, să ai în vedere următoarele:

  • motorul nu are scurgeri de ulei sau alte fluide – un motor spălat este un motor suspect!;
  • aspectul elementelor și cablurilor este ordonat, fără îndoituri sau crăpături;
  • nu există urme de suduri sau lovituri în zona lonjeroanelor;
  • șuruburile de prindere a elementelor de caroserie au vopseaua intactă;
  • uleiul este la un nivel optim – nici foarte subțire sau curat, nici foarte închis la culoare.

Verificarea documentelor


Vânzătorul trebuie să ofere spre verificare:

  • certificatul de autenticitate – confirmă faptul că mașina oferită spre vânzare este cea din documente;
  • certificatul de înmatriculare;
  • cartea de identitate a vehiculului (CIV) – stipulează toți proprietarii anteriori;
  • certificatul fiscal – atestă că proprietarul nu are datorii fiscale;
  • cartea de service;
  • certificatul de omologare a instalației GPL (dacă este cazul);
  • RCA – asigurare civilă obligatorie;
  • ITP – inspecția tehnică periodică valabilă.

Cartea de identitate a vehiculului și cartea de service pot conține detalii importante care, coroborate, oferă o imagine clară a istoricului. Un automobil vândut și revândut între mai mulți proprietari ar trebui să-ți atragă atenția: poate avea o defecțiune ce nu a putut fi rezolvată și a determinat vânzările succesive. Lipsa informațiilor din cartea de service sau neconcordanța între date și numărul de kilometri afișat în bord evidențiază un automobil pregătit pentru o vânzare frauduloasă.

Verificarea istoricului online

S-a constatat, de-a lungul timpului, că peste 60% din automobilele oferite la vânzare au diferite vicii ascunse. În prezent, prin furnizarea unui VIN (număr de identificare unic, menționat în cartea de identitate a vehiculului), Registrul Auto Român și prestatorii de specialitate pot oferi celor interesați informații complete legate de un autovehicul înmatriculat în oricare din țările membre ale Uniunii Europene, inclusiv istoricul daunelor suferite.
Proba de drum În primul rând, un motor în stare bună pornește la prima cheie, iar funcționarea la ralanti este constantă, fără zgomote sau vibrații și fără variații semnificative ale turației. De asemenea, cantitatea de noxe evacuată este în limite normale.

Dacă motorul își schimbă comportamentul sonor la apăsarea pedalei de ambreiaj, cel mai probabil sunt probleme la ambreiaj. Este esențial ca, la pornire, în habitaclu să nu fie percepute sunete suspecte. Cutia de viteze trebuie să permită schimbările fără dificultate, iar efectuarea virajelor să se realizeze fără zgomote sau vibrații. Pe drum drept, direcția trebuie să se mențină corect, fără tendințe de deplasare stânga/dreapta, chiar și în condiții de accelerare sau frânare.

Sursa foto: piqsels.com/en/public-domain-photo-jrlmk