Timisoara

Iubirea in muzica

Iubirea in muzica cu mezzosoprana Aura Twarowska

Detalii spectacol

Categorie
Spectacole
Modificat
acum 2 luni si 3 saptamani
Vizualizari
1829

Reprezentari

DataOraLocatie
Vineri 14 februarie 201419:00

Voteaza & Distribuie

Prezentare spectacol

Valentine`s Day este „Ziua Îndrăgostiţilor” în tradiţia occcidentală şi se sărbătoreşte pe data de 14 februarie, ziua concertului simfonic de vineri al Filarmonicii „Banatul”. Inspirat de acest eveniment, maestrul Radu Popa, dirijorul concertului, a propus un program adecvat cu titlul Iubirea în muzică.

Dragostea reprezintă mai mult decât un sentiment, este un mod de a fi, o şansă de înălţare de la rangul de muritor. Artiştii au ilustrat în literatură, muzică şi arte plastice fericirea, suferinţa, ba chiar şi moartea, provocate de poveşti de iubire, care transcend timpul. Toate întâmplările fascinante trăite de cupluri de îndrăgostiţi celebri dau un sens profund vieţii, dar şi morţii din iubire. Concertul debutează cu Uvertura la opera Ruslan şi Ludmila compusă de Mihail Ivanovici Glinka, părintele Şcolii Naţionale Ruse. Opera se bazează pe poemul cu acelaşi titlu al lui Puşkin şi a avut premiera la Petersburg în anul 1842, 27 noiembrie (după vechiul stil). Azi, opera se cântă mai rar, dar după premierele de la Petersburg şi Moscova ea a fost pusă în scenă de peste 700 de ori. Uvertura, în schimb, se găseşte foarte des pe afişele de concert. Mezzosoprana Aura Twarowska va interpreta în continuare trei arii celebre din opera Samson şi Dalila de Charles Camille Saint-Saëns. În operă, pe lângă iubire există şi trădare. Dacă nu se cunoaşte povestea, se pot citi primele patru versuri din Scrisoarea a V-a de Mihai Eminescu, care în mod amar defineşte efectele trădării Dalilei.

Shakespeare
a adus iubirii cel mai frumos omagiu prin piesa de teatru Romeo si Julieta în care el îi surprinde esenţa, apropiindu-se de eroi cu dragoste, tandreţe şi înţelegere, transformându-i în simbolul iubirii adolescentine ce sfârşeşte prin sacrificiul suprem deoarece ea nu putea fi continuată în această viaţă. Toată lumea cunoaşte povestea celor doi îndrăgostiţi din Verona, o poveste despre dragoste şi moarte. Puţini însă ştiu că ea a apărut sub pana lui Luigi Da Porto în 1524, care a scris-o sub impresia unui eşec în dragoste. Numele lui a intrat în uitare, ca după 30 de ani povestea să fie reluată de Matteo Bandello, rămas în istorie ca autorul de drept. Deşi în Anglia, Italia, Franţa sau Germania au apărut mai apoi zeci de povestiri despre cei doi îndrăgostiţi, în diverse variante, singura versiune rămasă în istorie şi în inimile oamenilor este aceea a lui Shakespeare. Este evident că o seamă de compozitori au încercat să profite de un subiect atât de frumos şi tragic. Printre ei şi Ceaikovski, care cu forţa romantismului său dramatic a scris frumoasa uvertură pe care o vom asculta în seara muzicală de vineri.

În casa lui Otto Wesendonck, un negustor de mătase, Richard Wagner a cunoscut-o pe soţia acestuia, Mathilde, între ei născându-se o dragoste intensă. Dacă privim un tablou al vremii se vede că era o femeie deosebit de frumoasă, iar dacă spunem că scria poezii cu mult talent, se poate înţelege ce l-a subjugat pe compozitor. Wagner a plecat la Venezia unde a compus opera Tristan şi Isolda, una dintre cele mai răscolitoare experienţe sentimentale cunoscute. Multe din operele wagneriene includ zone de provenienţă autobiografică. În Tristan şi Isolda, raportul Tristan-regele Marke este acelaşi cu Richard-Otto. Isolda este la fel de tulburătoare şi fascinantă precum Mathilde din inima lui Wagner. Preludiul şi moartea Isoldei, care va încheia concertul simfonic, întruchipează perfect cele spuse mai sus, deoarece sunt începutul şi sfârşitul operei. Finalul vorbeşte despre obstacolele vieţii îndrăgostiţilor, despre faptul că doar în moarte se consumă finalul posibil al iubirii. Recunoaştem aici influenţa pe care au avut-o ideile lui Schopenhauer.

Filtre spectacol

Perioada: Astazi, Saptamana curenta, Luna curenta